Live painting “buiten je comfortzone”

Live painting, oftewel… Ver buiten je comfortzone (lees; Atelier) treden.

Soms wordt je gevraagd om iets te doen waarbij je in je enthousiasme spontaan positief op reageert en daarna pas beseft dat het eigenlijk nog niet helemaal “jouw ding” is. Ik had dat dus een beetje met live painting.

Foto hierboven Stefan.Lens fotografie©).

Live painting is een kunstvorm waarbij een kunstenaar, op locatie en te midden van alle aanwezigen, een schilderij maakt. Voor de kijkers is het erg leuk om te zien hoe de live-painter het kunstwerk langzaam tot stand laat komen. De laatste tijd staat het fenomeen live painting steeds meer in de belangstelling en je ziet het o.a. op bruiloften en bedrijfsfeesten.

Herman brood

Een van Nederlands bekendste “Live” Painters was wel Herman Brood. Herman werd steeds actiever als kunstschilder nadat zijn muzikale carrière een beetje afnam. 

Herman werkte op groot formaat en met felle kleuren, waarbij zijn werk stond in de traditie van de Cobra. De keuze voor primaire kleuren kwam grotendeels voort uit noodzaak, omdat hij kleurenblind was. 

Herman liet zich inhuren bij grote bedrijven om tijdens zijn “action paint” sessie vaak een groot kunstwerk te maken. Terwijl hij, als showman zijn spuitbussen leeg spoot keek het publiek onder het genot van een drankje naar zijn optreden. Herman was natuurlijk wel al gewend om in de spotlights te staan. Hij had een voorkeur voor grote doeken maar deed zijn kunst net zo lief op een bierviltje of.. een auto.

2018 Mijn eerste keer…

In juni 2018 was er in Purmerend een speciaal koopavond event waarbij er in de Lutherse Kerk een mini kunstbeurs werd gehouden. De organisatie van die beurs benaderde mij toen of ik voor de kerk een live painting wilden doen. Wat een eer, ja natuurlijk zei ik gelijk.. En toen sloeg de twijfel toe. Ohjee, mensen die over je schouder meekijken. Ben ik wel goed genoeg? afijn, wie A zegt… dus gewoon gegaan inderdaad. Materiaal uitgezocht en een plekje voor de deur ingenomen. Met wat spuitbussen, sjablonen en een kleedje trok ik die avond publiek voor de beurs. Spannend, heel erg spannend en intensief, omdat je niet alleen bezig bent met je kunstwerk maar je ook beseft dat je bekeken word… buik in, rug recht..poeh.. Kijk ik wel vriendelijk? (Hoor namelijk vaak dat ik boos kijk als ik geconcentreerd ben hahaha). Wel is het erg leuk om contact te hebben over kunst met vreemden die je aanspreken en aanmoedigen. Zelfs ook nog twee werken verkocht die avond. Goed voor de PR is het zeker en dat is voor een kunstenaar toch ook belangrijk wil je een beetje naam krijgen. 

2023 De Heilige Koemarkt

Jaarlijks is er in Purmerend op het horeca plein De koemarkt een dealer auto-show. De Heilige Koemarkt. Organisatie en reclamebureau De Creatieve Hoek, destijds in 2018 ook verantwoordelijk voor het koopavond event organiseert deze auto show al jaren samen met Metal Case en benaderden mij met het idee om een auto te komen beschilderen tijdens deze show. Marco van De Creatieve Hoek heeft ooit zo een live sessie van Herman Brood bijgewoond en zag dit als een mooie aanvulling tijdens de presentatie van de Waterlandse dealers. Wederom zei ik enthousiast. “Lijkt me geweldig, dus ja, als het maar geen limousine is”. Geen zorg Marcus, zei Marco en ging rondbellen. John Vrooland van KIA dealer HEDIN Automotive reageerde ook enthousiast en regelde een auto voor 4 juni.

“Goedemiddag Marco,

Wij hebben de Koe(markt) bij de horens gevat en regelen een auto met een motorkap die beschilderd kan worden!”

Gezien de beperkte tijd koos ik er voor om wel weer met sjablonen en spuitbussen te gaan werken. Schetsen, tubes en kwasten zou te veel tijd innemen, het moest tenslotte in 4 uurtjes klaar zijn. De autoshow trekt altijd een hoop publiek en dat maakte het wel weer spannend. Gelukkig hadden we nog wel wat voorbereidingen tijd en kon ik alvast op een plaat hout wat oefenen, zodat het niet geheel een verrassing zou gaan worden voor mijzelf. Het is en blijft anders dan in je comfortabele atelier waarin je rustig kunt schetsen en veranderen/aanpassen. We spraken af dat Marco sjablonen zou leveren van wat Purmerendse gebouwen en er dus een echte Purmerend Kia Picanto zou gemaakt worden. Omdat ik weet dat er tussen de verschillende lagen wat droog-tijd zit leek het mij leuk om daarnaast de jeugdige bezoekers te vermaken met een mini workshop. Office Plaza uit Purmerend omarmde dat idee en sponserde spontaan een aantal doeken, schaartjes en penselen. Vooraf nam De Creatieve hoek een aantal filmpjes op ter promotie voor op de socials en naast een aantal dealers kreeg ik ook een “shout-out”. Op dit filmpje zie je misschien al dat ik het toch weer spannend vond… Maar eenmaal A gezegd is…. 

4 Juni, half twaalf arriveerde ik op de Koemarkt. Bij de stand van Kia stond een Kia Picanto gereed met een geprepareerde motorkap. Eerst hebben we de tafel voor de kinder workshop klaar gezet en daarna de delen van de Kia die niet onder de verf mogen komen afgeplakt. Het was een mooie zonnige dag en dat is gunstig voor de droogtijd van de verf. Een klein groepje kinderen nam plaats aan de workshop tafel en begonnen de kleine canvas doekjes vol te schilderen met allerlei kleurtjes, waarna ze een sjabloontje konden uitknippen van een Kia Picanto om deze er vervolgens overheen te leggen en daarbuiten weer een kleur op te brengen. Ondertussen had ik alvast wat basis kleuren op de motorkap gespoten en waren de reacties verbaasd “Wat gaat dit worden?”

De tafel voor de kinderworkshop zat al gauw vol met meer kinderen dan ik kon bijhouden, gelukkig waren er moeders die deels mijn taken overnamen zodat ik mijzelf meer met de auto kon bezig houden.

 

 

 

Onder het genot van een lauw flesje cola zero vormde het kunstwerk zich langzaam op de spierwitte Picanto, die overigens ook vanwege zijn leuke uitstraling zelf veel belangstelling trok. Omdat de voorkant was afgeplakt moest ik sommige mensen teleurstellen dat ze er niet in konden zitten. Om 16.30 vond ik ‘m wel geslaagd. Ik had nog uren kleine details kunnen opzetten maar dat zou het idee waarschijnlijk te niet doen en om 17.00 moest ook de koemarkt weer leeg worden geruimd. het evenement op de koemarkt trok heel veel bezoekers. Ik schat dat er toch zo’n 15 kinderen een mini schilderijtje hebben gemaakt voor vaderdag. Ook de lokale pers is langs geweest en zorgen hopelijk in de dagen daarna weer voor de PR. 

Achteraf leek het weer spannender dan dat het was.

Eigenlijk was het heel erg tof om te doen en heb ik weer leuke gesprekken gevoerd met geïnteresseerde bezoekers. De Kia gaat voorlopig in deze staat in de showroom van Hedin Automotive shinen, dus wil je hem nog zien? Ga deze maand (Juni 2023) langs bij ze op de Van IJsendijkstraat 411, 1442 LB Purmerend.

Marcus en John (Kia Purmerend) bij het eindresultaat. ( Foto hierboven Stefan.Lens fotografie©).

 

Een reactie